Unplugged progammeren

Unplugged programmeren

 

Om de robot auto goed door een doolhof te laten rijden, moet je de robot programmeren. Om er achter te komen welke situaties de robot auto tegenkomt, en hoe de auto in deze situatie moet reageren gaan jullie ‘’unplugged’’ programmeren.
In het kort komt het erop neer dat de robot auto wordt voorgesteld door 2 leerlingen.
Leerling 1 is de auto met sensoren en actuatoren. Leerling 2 is de computer. Leerling 1 en 2 kunnen elkaar niet zien en hebben contact via mobiel of portofoon. Leerling 1 loopt door het parcours en geeft de informatie van de sensoren door aan leerling 2. Leerling 2 bedenkt wat er in de situatie moet gebeuren en geeft informatie door aan leerling 1, deze voert de informatie uit.

Stel je voor, je gebruikt de druksensor op je robot auto. Leerling 1 geeft door “druksensor niet ingedrukt” aan leerling 2. Leerling 2 geeft door aan leerling 1 “ga rechtdoor”. Leerling 1 geeft door “druksensor ingedrukt” leerling 2 geeft dan door “stop”. Enz enz.

Het doolhof bestaat uit muren die hoeken maken van 90 graden. Er is geen vast parcours. De robot moet in dit doolhof blijven rijden en bij obstakels een nieuwe richting zoeken.
Bedenk als eerste welke commando’s je nodig hebt. Tijdens de opdracht mag je alleen deze commando’s gebruiken. Maak vervolgens een doolhof van de anti-spiek schermen uit het computerlokaal. Één leerling gaat de auto spelen, een ander speelt de computer. De overige leerlingen zorgen ervoor dat
er alleen maar de commando’s worden gebruikt.
Mocht het niet in 1 keer goed gaan, pas de
commando’s aan. En voer de opdracht nog een keer uit.
Dit doe je net zo lang totdat de auto door het doolhof
rijdt en de obstakels ontwijkt.
Als dit lukt heb je al een aardig beeld hoe je software
programma eruit komt te zien.

Benodighdheden:
– 3 leerlingen (minimaal)
– Walkie talkie (2)
– Anti-spiekschermen