Houten lamp

Met deze opdracht moesten we met het programma illustrator een ontwerp maken voor een lamp, die met een lazersnijder uit triplex hout werd gesneden.

Om te kijken of mijn ontwerp klopte heb ik het eerst in karton uit laten snijden. Toen alles helemaal in orde was aan het ontwerp heb ik het uit hout laten snijden.

Wat er goed ging aan deze opdracht:

  • Het maken van het ontwerp in illustrator ging heel goed.
  • Na het uit karton te laten snijden had ik nog één klein ding verandert om de stukken hout beter in elkaar te laten passen en daardoor pasten het in de houten vorm precies in elkaar.

Wat er niet goed ging:

  • Ik heb uiteindelijk geen passend lampje kunnen vinden voor mijn lamphouder omdat de ruimte voor de lamp best klein is en daar zijn niet veel lampen te vinden.

Wat er de volgende keer beter zou kunnen:

  • Als ik deze opdracht overnieuw zou moeten doen zou ik als enige punt de ruimte voor de lamp groter maken, waardoor er makkelijker een lamp voor te vinden is.

Ik heb me vgm. goed aan de eisen van de opdracht gehouden want ik heb mijn ontwerp zelf bedacht. (Dus het is origineel.) En hij kan zonder lijm goed blijven staan, dus alleen met hout verbindingen.

Ik heb me aan de deadline gehouden want ik had de lamp op tijd uit hout laten uitsnijden. En hij staat nu binnen de deadline op mijn site.

Ik vond dit wel een leuke opdracht want je kon je lamp zelf ontwerpen maar je had ook de mogelijkheid om deze opdracht met 2 personen te doen. Dus je had heel veel vrijheid dat vind ik altijd wel fijn van dit soort opdrachten. Wat ik heb geleerd van deze opdracht is dat als je een ontwerp maakt in illustrator is het heel moeilijk om in te schatten hoe het uiteindelijk er uit gaat zien. Daar ga ik voortaan meer rekening mee houden.

Dit zijn alle onderdelen.

Geautomatiseerde garage

Met deze opdracht moesten we met het programma Lego Mindstorms een geautomatiseerd onderdeel namaken van bijvoorbeeld een garage of winkelpui. Wij hadden ervoor gekozen om een garage te maken met een met een slagboom die als je op een knopje drukt open gaat. Wat ook een onderdeel van dit project was dat er een bijpassend “gebouw” omheen gemaakt moest worden. Bij ons bestond dat uit karton.

Ons team bestond uit:

  • Redda (Redda was onze scrum master)
  • Melanie
  • Amber
  • Ik (Demie)

Wat er goed ging:

  • Het taken verdelen over de aanwezige en meewerkende leden van ons team.
  • Het samenwerken tussen de aanwezige leden van ons team.

Wat er minder goed ging:

  • Één teamlid was best afwezig door ziek zijn, dus het was net alsof ons team uit 3 mensen bestond maar wanneer die persoon dan wel aanwezig was werd ze niet echt betrokken bij het team. Uiteindelijk wilden we dit oplossen door haar meer te betrekken bij de opdracht en ook een taak aan haar te geven, waar zij uiteindelijk niets mee deed en toen ontstond er een ruzie.

De taakverdeling in ons scrumgroepje was als volgt:

  • Redda deed het grootste gedeelte van het programmeren
  • Melanie heeft het ontwerp voor het gebouw van de garage gemaakt
  • Ik heb geholpen met het programmeren en de buitenkant van de garage
  • Amber heeft in het logboek geschreven

Uiteindelijk hebben we wel de opdracht af kunnen krijgen met drie teamleden i.p.v. vier. Ik hoop wel dat deze opdracht eerlijk wordt becijferd en dat de mensen die wel wat deden daar ook een terecht cijfer voor krijgen.

Dit is een filmpje van onze garage:


MARVEL app

https://marvelapp.com/bed99d1

Met deze opdracht moesten we een app maken waarmee we een maatschappelijk probleem aanpakken. Wij hebben gekozen om een vakantie app te maken , want wij hebben zelf wel mee gemaakt dat het kiezen van een vakantie soms heel lastig kan zijn. Bijvoorbeeld omdat je met een gezin gaat en meestal heeft iedereen dan andere ideeën over hun perfecte vakantie. (En met wij bedoel ik Eline en ik.) Zoals je al kon lezen in de titel is het programma waar we mee hadden gewerkt MARVEL.

Wat er goed of niet goed ging tijdens het maken van deze app:

+Het samenwerken tussen mij en Eline ging heel goed. Omdat we mochten samenwerken vind ik dezen opdracht veel leuker. – Wat minder goed ging was dat we het moeilijk vonden om te bedenken voor wie en wat voor problemen er zijn tijdens het zoeken naar een perfecte vakantie.

Ik heb me niet aan de eisen van de opdracht gehouden want ik kwam er later achter dat ik eigenlijk een website aan het maken was i.p.v. een app.

Ik heb deze opdracht gescrumd. Ons scrumgroepje bestond eerst uit 3 mensen maar uiteindelijk bleven we met ze’n tweeën over door omstandigheden.

Ik vond het een leuke opdracht omdat ik het leuk vond om met het programma MARVEL te werken.

hout 3D lama

Met deze opdracht heb ik gewerkt met het programma illustrator. Je ontwerp moest bestaan uit minimaal 3 onderdelen. Ik heb gekozen om een lama na te maken.

Wat goed en niet goed ging en wel goed: – Het maken van het ontwerp was best lastig, daarom duurde het best lang. +Het ontwerp wat ik had gemaakt hoefde ik niet meer te veranderen na dat ik het in karton had laten uitprinten.

Ik heb me gehouden aan de eisen van de opdracht en aan de deadline.

Deze opdracht is niet gescrumd.

stopmotion computeronderdelen

XiaoYing_Video_1548152503518.mp4‎ (11 MB‎)

Met deze opdracht moet je met je scrumgroep een stopmotionfilmpje maken over de onderdelen van een computer. De app die we daarvoor hadden gebruikt is stopmotion studio. 

Wat goed/niet goed ging:
+ iedereen voerde zijn eigen taken uit.
+ het samenwerken ging goed.
– we werkten niet altijd zo snel.
– we moesten aan het einde best wel haasten.

Ik vind dat we ons aan de eisen van de opdracht hadden gehouden.
We hebben ons aan de deadline gehouden omdat we op de 1e inlever dag hebben ingeleverd.

Wat ik al vertelde is dat deze opdracht gescrumd is. Mijn taak in de groep was dat ik de “standaard” voor de telefoon moest maken. Dat heb ik gedaan door 2 stiften vast te plakken op de rand van de gele hoek. Daar tussen kon ik dan de telefoon zetten. Mijn andere taak was dat ik de foto’s moest maken met de stopmotion app.


telefoonhoesje

Met deze opdracht moet je op de computer een ontwerp maken voor een telefoonhoesje, die je later gaat uitprinten met de 3D printer.

Het programma waarmee we gewerkt hebben heet Tinkercad

Wat er goed en slecht ging:

+ Het hoesje paste om mijn telefoon heen.                -Ik was vergeten om de aan/uit en geluids knopjes er in te maken.                                                        – Het gaatje voor de vingerscan was te hoog. (die foto kon ik niet meer vinden)

Ik heb me gehouden aan de eisen van de opdracht. Met het printen is helaas wel de tekst er niet goed opgekomen, die op de achterkant hoorde te komen. Dat lag aan mijn ontwerp.

Heb me niet aan de deadline gehouden want ik had dit bericht er nog niet onder geplaatst maar wel de foto’s.

Ik vond de opdracht leuk. Omdat je creatief moest zijn met je ontwerp.

illustrator 2

       (olaf)

Dit is de 2e opdracht dat we met illustrator werken. Met deze opdracht moest je zelf een  poppetje ontwerpen.

Ik heb de afbeelding hieronder gebruikt als voorbeeld.

Wat goed  ging:

  • Het gebruiken van de tools.
  • Snel een ontwerp idee bedenken.

Wat niet goed ging:

  • Het maken van de voeten  en sommige andere vormen.

Ik heb me aan de richtlijnen en de deadline van de  opdracht gehouden.

Ik vond het een leuke opdracht vooral omdat het proces bijna vlekkeloos ging.

 

illustrator poppetje

Met deze opdracht moet je met adobe illustrator een poppetje maken.

Wat  wel en niet goed ging:

In het begin had ik moeite met het gebruiken van het programma maar uiteindelijk ging het steeds beter als je de tools leert. Ik kon ook andere mensen helpen die naast me zaten.

Ik heb me zo veel mogelijk gehouden aan het filmpje en de opdracht eisen.

Maar ik kon niet precies dezelfde maten aanhouden als van het filmpje. Want die werden niet duidelijk aangegeven.

Ik vond het een leuke opdracht omdat ik nooit had gedacht dat ik dit zelf met een uitleg filmpje dit had kunnen maken.

 

photoshop opdracht gezichtsverplaatsen

Met deze opdracht moet je met photoshop een gezicht van een persoon op iemand anders lichaam plakken.

Wat er goed ging aan de opdracht + wat er niet zo goed ging:                                    Ik heb deze opdracht 2 keer gemaakt omdat ik hem de 1e keer niet goed had opgeslagen. Maar de 2e keer ging het een stuk sneller en makkelijker omdat ik wist welke tools ik moest gebruiken.

Ik heb me niet aan de deadline kunnen houden omdat we in de inlever les een invaller hadden. En in die les had ik hem niet goed opgeslagen, dus toen kon ik hem niet op mijn site uploaden.

Ik vind het een leuke opdracht omdat ik dit altijd al een keer wilde doen maar thuis kon dat niet doordat ik geen photoshop had.

photoshop opdracht gezichtsvervormen

Bij deze opdracht moet je met het programma photoshop een gezicht vervormen/veranderen. je kan wel zien dat dat goed gelukt is. Links zie je de normale foto en rechts de bewerkte verzie. De volgende keer als ik dit weer overnieuw zou moeten doen zou ik veel meer veranderen aan de vorm van een gezicht. Maar ik vind deze goed gelukt dus dat laat ik maar over voor de volgende keer. Er was niet echt een deadline bij deze opdracht maar ik had het na de 1e les af dus dat was goed.

ik vond het een leuke opdracht want het was niet te ingewikkeld en je mocht zelf bedenken wat je ging maken. Ik heb altijd al een keer iets met photoshop willen doen dus vandaar dat ik het nog leuker vond.