Eigen ontwerp maken voor een zelfgekozen opdrachtgever.

Eigen ontwerp maken voor een zelfgekozen opdrachtgever.

Beste 4de klas IT&M leerling,

Je hebt ondertussen al een heleboel skills opgedaan bij het vak IT&M. Deze skills ga je gebruiken bij deze opdracht.

Je gaat een ontwerp maken voor een zelfgekozen opdrachtgever. Je bent vrij in de soort opdrachtgever die je kiest. Denk aan bijvoorbeeld een grafisch bureau, een sieraden, schoenen of kledingmerk of misschien wel een webdesigner. Kies iets wat jij zelf interessant vindt.

Het doel van deze opdracht is dat je gaat leren werken met een echte opdrachtgever. Je gaat op zoek naar een professional met een eigen bedrijf, een merk/bedrijf waarvan jij het leuk vindt om voor te ontwerpen. Je gaat leren hoe je commercieel kan werken voor een merk door je eerst te verdiepen in het merk. Dit kan door middel van interview, googelen en observeren. Vervolgens ga je leren hoe je een prototype maakt en presenteert aan de opdrachtgever. En als het goed gaat leer je ook hoe je omgaat met het commentaar van de opdrachtgever en pas je hier je prototype op aan.

Een van de eisen van deze opdracht is dat je alle stappen van het stappenplan moet doorlopen die hieronder beschreven staan. Je laat alle stappen zien aan de docent en sommige stappen laat je zien aan de opdracht gever.

 

Stappenplan aan de hand van de ontwerpcirkel:

  1. Kies een opdrachtgever, maak een afspraak en zoek uit wat het merk/bedrijf is en voor staat. Ondervraag de designer, kijk goed naar alle opdrachten/ontwerpen die zijn gemaakt, maak foto’s hiervan. Kom erachter wat de visie is en de doelgroep van het merk/bedrijf. Als je genoeg informatie heb verzameld maak je een moodboard en klein digitaal verslag hiervan, plaats dit op je website.
  2. Ga met de informatie die je hebt ideeën verzinnen om te ontwerpen. Begin breed bedenk minimaal 20 ideeën. Schrijf ze op een post-it. Groepeer de ideeën. Kies de beste 2 uit. Maak een foto en verslagje van het proces en plaats op de website.
  3. Werk de twee beste ideeën uit. Praat erover met klasgenoten en de docent. Neem hun advies alvast mee in het ontwerp proces. Verbeter je ideeen en zorg dat je van alles ( vorm, kleur, inhoud, compositie ) weet waarom je het zo doet.
  4. Nu ga je van het beste idee een prototype maken. Voordat je kiest laat je het aan de docent zien. Het prototype is je eerste ontwerp, dit wordt zo goed dat je het laten zien aan de opdrachtgever. Echter je kan nog wel kleine details veranderen aan een prototype. Kies een programma wat past bij jou ontwerp.
  5. Nu is het moment daar om je ontwerp te laten zien aan de buitenwereld. Eerst laat je je ontwerp zien aan je klasgenoten en docent aan de hand van een minipresentatie. Vervolgens ga je met je prototype naar de opdrachtgever. Luister goed naar wat hij ervan zegt, wat kan beter en wat is al goed. Noteer of neem op wat de opdrachtgever zegt. Naar aanleiding van het commentaar en advies pas je het prototype aan tot een eind resultaat.
  6. Als laatst maak je een super mooie presentatie waarin jouw proces ( leg over alle stappen iets uit ) en het eind product goed tot zijn recht komt. Je presenteert aan de klas en de docent. Het zou heel leuk zijn als je de opdrachtgever uit zou nodigen om naar school te komen.

Succes!!